That Boutique-y Whisky Company. St. George Spirits. 2 Year Rye – Batch #1
“That Boutique-y Whisky Company is all about bringing great whisky to the world in a fun way, and one which is sort-of-informative (as long as you can see through the nonsense that's there just for the sake of our own silly amusement).”
That Boutique-y Whisky Company er en forholdsvis ny spiller blandt de uafhængige aftappere – etablerede i 2012 som et søsterfirma til online whisky detailforhandleren Master Of Malt. TBWC flasker mere eller mindre whisky fra hele verden, fra et imponerende væld af forskellige destillerier, med hver deres signifikante type whisky. TBWC tilbyder alt, lige fra single malts, over single grains, til Bourbons og Rye whiskyer, og holder sig da heller ikke selv tilbage for at kreere deres egne blends.
TBWC har især over det seneste år udmærket sig ved at udgive whiskyer fra destillerier og af en alder, som langt de fleste andre uafhængige aftappere ville gå i en lang bue uden om, for slet ikke at tale om whiskey typer, som f.eks. Amerikanske corn og blended whiskyer, som normalt ikke figurerer højest på forbrugernes ønskeliste. Med andre ord, så virker TBWC betydeligt mere eventyrlystne, eksperimenterende og legende, end majoriteten af uafhængige aftappere, som for længst har kastet anker i en sikker havn, og nu udgiver whiskey fra de mest velkendte destillerier.
TBWC udgiver udelukkende deres whiskey i 50cl flasker, som jeg indrømmet ikke er den store fan af, fordi det meget nemt skaber et forvrænget pris-indeks, samt almen forvirring blandt forbrugerne. Hermed ikke sagt, at TBWC bevidst prøver at føre forbrugerne bag lyset, for deres etiketter bærer altid tydeligt 50cl betegnelsen. Problemet, som jeg ser det er, at vi forbrugere er så vante med, at Amerikansk whiskey kommer i 70 eller 75cl flasker at vi ofte ”glemmer” at sammenligne 50cl flasken med prisen på en 70 – 75cl flaske, og derfor kan en 50cl whiskey til f.eks. 450 kr. fremstå som værende betydelig mere prisvenlig, end den i virkeligheden er.
Alle TBWC flasker er prydet med hver deres individuelle og super cool grafisk designede etiketter, udført af TBWC’s hus-illustrator; Emily Chappell. Etiketterne gengiver, ofte i en humoristisk tegneserieagtig stil, personer fra whiskey industrien eller ting og steder, der trækker tråde til de aktuelle whiskey destillerier. Eller som TBWC selv udtrykker det; “Each bottle has a fun and informative graphic-novel-style label containing humorous references, in-jokes and shocking puns”. Rygterne vil vide, at undertegnede har en så stor forkærlighed for omtalte illustrationer, at der på hans kontors vægge forefindes ikke mindre end to indrammede eksemplarer. En anden lille detalje ved TBWC, som er værd at nævne er, at TBWC har for vane at skifte firmanavn, alt efter hvilken type whiskey de flasker, så når de f.eks. flasker en bourbon, forvandles deres firmanavn pludselig fra That Boutique-y Whisky Co. til That Boutique-y Bourbon Co.
TBWC udgav indtil april 2016 deres flasker som NAS whiskeyer, men begyndte, til min store glæde, at oplyse whiskyens alder på deres etiketter, da de sluttede sig til John Glaser fra Compass Box transparency kampagne, og lovede yderlig mere at; “list the breakdown of the various whiskies that make up each bottling as soon as the campaign is successful and EU legislation allows it.”
I stedet for at have parkeret sig selv i en komfortabel venteposition, imens John Glaser stadig havde modet og energien til at kæmpe de braves kamp, for at få ændret de gældende EU regler, kunne TWBC på egen hånd – og i øvrigt helt uden at bryde nogen regler, havde gjort en helvedes masse mere for at blive transparante, havde de virkelig ønsket det. De kunne bl.a. have startet med at oplyse forbrugerne om, hvilke af deres aftapninger der er blevet flaske ved fad styrke, og om de stammer fra et enkelt fad eller ej. Samt oplyse den præcise dato og år for, hvornår en givet flaske er blevet destilleret og aftappet. Yderlig mere kunne de oplyse, hvilke flasker der er blevet tilsat E150a karamel kulør, og hvilke der er blevet kold filtreret. Men når man læser TBWC’s generelle holdning til aldersbetegnelser og deres dertilhørende kamp for større gennemsigtighed, lyder de i mine øre også noget ambivalente; “We still believe that flavour and overall quality are more important than age. It’s partly been driven by the interest of whisky fans, but is also part of our wholehearted support for the campaign for Scotch whisky transparency.” Selvom jeg er fuldstændig enig i, at kvalitet i en hver henseende er vigtigere end alder, går jeg dog også helhjertet ind for gennemsigtighed, så jeg som forbruger ved præcis hvad jeg betaler for, og jeg har svært ved at se, hvordan den ene ting udelukker den anden. For hvis en forbruger undlader at købe en whiskey, fordi den f.eks. ”kun” er blevet lagret i to år, er det til syvende og sidst forbrugerens valg, og ikke TBWC’s fornemste opgave at skjule alders betegnelsen, så forbrugeren kan blive fristet til at købe den givne whiskey, og dermed muligvis opdage, at whiskyen til trods for sine to år, er af en fantastisk kvalitet, for så er der jo tale om rendyrket overformynderi.
St. George Spirits i Alameda, Californien blev etableret i 1982, af den legendariske destiller Jörg Rupf, som mange i dag betragter som værende manden, der startede Craft Distilling bevægelsen.
Jörg Rupf startede sin karriere med at destillere brændevin på pære, kirsebær, kiwi og hindbær på en 250 liters Holstein pot still. Siden da, har St. George Spirits stille og roligt udvidet deres sortiment, til i dag at indeholde et dusin forskellige spiritus typer. I 1996 dukkede Lance Winters – tidligere brygger og atomforsker op hos St. George Spirits for at ansøge om et job. I stedet for at havde skrevet en ansøgning og vedlagt sit CV, havde Lance medbragt en flaske af hans hjemmedestilleret whisky, hvilket førte til, at Jörg Rupf indvilligede i at ansætte Lance i en prøveperiode på en måned. Her toogtyve år senere er Lance master destiller hos St. George Spirits.
Jörg og Lance udgav deres første officielle single malt whiskey – Lot 1 i 2000 og deres Hangar One Vodka produktserie i 2002. To år senere flyttede St. George Spirits til deres nuværende lokation – en 6000 kvadratmeter stor hangar, der er beliggende på den tidligere flådebase; Alameda Naval Air Station. Året efter bliver David Smith ansat som tilsynsførende over St. George’ whiskey program, og i 2007 skriver St. George historie ved at udgive den første Absint siden det amerikanske forbud i 1912.
Jörg Rupf går efter 28 år som master distiller på pension i 2010, det samme år som St. George Spirits sælger deres Hangar One Vodka til Proximo Spirits – mest kendt for deres Kraken Rom. Året efter går Lance og David på ”fad rov”, som de selv kalder det, blandt nogle af deres ynglings destillerier i Kentucky, for at skabe deres berømte blended sourced Breaking and Entering Bourbon.
Jörg har modtaget den prestigefyldte Lifetime Achievement Award fra the American Distilling Institute og har været nomineret ikke mindre end fem gange af the James Beard Foundation, i katagorien Outstanding Wine & Spirits Professional. Lance Winters bidrag er også blevet anerkendt the James Beard Foundation, hvor han fra 2016 – 19 har været nomineret i kategorien Outstanding Wine, Beer, and Spirits Professional.
St. George produkt serie inkluderer en række Gin’s, Vodkaer, kaffe og frugt likører, samt en Brandy, en Absint, en Bruto Americano, og en række Single Malt Whiskyer.
That Boutique-y Whisky Company. St. George Spirits. 2 Year Rye – Batch #1
- Destilleri: St. George Spirits
- Aftapper: That Boutique-Y Whiskey Co.
- Alder: 2 år
- Whiskey type: Rye Spirit
- ABV: 55%
- Pris: 494 kr.
- Udgivelse: 400 udgivne flasker
Næse: En bølge af tørret egetræ og et ton af farin sukker til at starte med, efterfulgt af kanel og et strejf af søde jumbo rosiner.
Smag: Rug krydderierne sparker døren ind først, og – som en virkelig god rug whiskey formår, svøber dig i en stor varm omfavnelse. Mørke frugter dominerer smagen. Hvor sorte solmodne kirsebær og hanita blommer er de mest fremtrædende. Bagerst i munden finder vi smagen af frisk plukket mynte og støvet muskatnød.
Eftersmag: En dominerende smag af blåbær muffin – som jeg ikke mindes at havde smagt i en whiskey før, som langsomt fader ud og efterlader en prikkende fornemmelse fra rug krydderierne.
Konklusion: Da der kun er 400 flasker tilgængelige af denne fantastiske Rye, ville jeg egentlig helst bibeholde den som en velbevaret hemmelighed, og stille og roligt købe og drikke mig igennem de sidste tilgængelige flasker, men lige siden jeg købte min første flaske – som allerede er tom og blevet erstattet af en ny, har jeg ikke kunnet holde mig i skindet for at anbefale den vidt og bredt. Jeg har også sendt et par samples til et par af mine ynglings whiskey nørder – hvoraf den ene smagte den i en blind sample, og begge var ovenud begejstrede. Så hvis du ikke allerede har købt en flaske, så gør det, før det er for sent, for derefter at falde ned på dine grædende knæ og bede til, at TBWC får muligheden for at flaske et nyt parti af denne uovertrufne Rye.
Score: 91/100
Kategori: Fantastisk
Hvad betyder dette? Tjek guiden til vores scoringssystem
Den anmeldte flaske er købt hos goldendrops.dk, som desværre ikke længere har TBWC i deres sortiment, men en flaske kan stadig erhverves for 495 kr. hos Master of Malt.