Anmeldelser

Bonus anmeldelse – Jack Daniel’s Single Barrel Rye – Bottled 16-11-21

Følgende anmeldelse er en del af vores bonus anmeldelses serie. Her har vi udelukkende fokus på single barrel samt small batch – barrel proof aftapninger, som varierer fra den eller de udgaver, vi allerede har anmeldt her på siden. Derfor vil samtlige anmeldelser i denne serie også være betydelig kortere end vores vanlige anmeldelser, og skal ses som et supplement til tidligere dybdegående anmeldelser.

Hvorfor vi har valgt at bringe denne serie, er for at tilbyde vores læsere anmeldelser af et så bredt udsnit af de forskellige single barrel samt small batch – barrel proof batches, som muligt. Da en Whiskey, der er blevet flasket fra et enkelt fad – og dermed ikke er skabt ved at blende mange forskellige fade sammen, selvsagt ofte vil variere i duft samt smagsprofil, fra udgave til udgave. Hvilket også gør sig gældende ved de Small Batch Whiskyer, der er flasket ved fadstyrke og bliver udgivet et batch af gangen. Rigtig god læselyst.

Læs den dybdegående anmeldelse af Jack Daniel’s Single Barrel Rye ved at følge linket

Jack Daniel’s Single Barrel Rye – Bottled 16-11-21. Rick No. R-14. Barrel No: 21-09567

• Producent: Jack Daniel’s
  • Destilleri: Jack Daniel’s
  • Klassifikation: Tennessee Rye Whiskey
  • Alder: NAS
  • ABV: 45 %
  • Mash Bill: 70% rug, 18% majs og 12% rug
  • Rick No: R-14
  • Barrel No: 21-09567
  • Pris: 411 kr. – 499 kr.

Næse: Jeg bliver først mødt af en pæn portion frugtsødme, som dog straks får modspil af en virkelig sublim velkrydret mørk ristet note. I det frugtsøde lag bliver man mødt af, ikke overraskende, Jack Daniel’s karakteristiske banan duft, der får følgeskab af syrlig mandarin og et strejf af pære, samt marcipan og hvedebrød. I det dybereliggende lag holder krydderierne hof, hvor især sort peber, kardemomme og kanel gør sig gældende sammen med mørk ristede kaffe bønner og læder.

Smag: Virkelig god viskositet, især af en Rye flasket ved 45%. Igen er det banan smagen der, på det nærmeste, udgør selve kernen af denne Rye, hvor kandis, kirsebær, egetræ samt rug krydderier er svøbt omkring.

Eftersmag: Relativ lang eftersmag, hvor de syrlige mandariner fra næsen vender tilbage, og blander sig med lettere overmodne kirsebær, samt en tør kanel smag.

Konklusion: Næsen er utvivlsomt det stærkeste element ved denne Rye og byder på en fantastisk dybde samt kompleksitet. Selvom selve smagen samt eftersmagen, egentlig er en anelse endimensionel, byder selve smagen, som nævnt, på en virkelig god viskositet, som er medvirkende til at løfte hele oplevelsen. Og ikke ulig Jack Daniel’s Single Barrel Select Bourbon, er deres Rye til trods for sine mangler, virkelig nydelsesværdig til prisen, hvis den, vel at mærke, vedbliver med at kunne købes til lidt over 400 kroner. Når det så er sagt, ved jeg, at Jack Daniel’s karakteristiske banan duft og smag har det med at skille vandene. Personligt er jeg vild med den. Men det er selvsagt op til den enkelte at afgøre, om man tilhører det ene eller det andet segment.

Score: 85/100
Kategori: Rigtig god

Hvad betyder dette? Tjek guiden til vores scoringssystem